Backgrounds
Backgrounds

Thursday, October 20, 2011

Bahaya Merokok

assalamualaikum semua.

hari nie boboi nak kongsi ngan ampa semua tntg bahaya merokok. walaupon topik ini sebenarnya da tersangat lama dan sudah lapok dek zaman tp bobo
i nak ulang balik la. bak kata org tua2 boboi "xslah klau kita nak mengingati kembali jnji nak atau xnk je".

korang sume tau ap itu rokok???

persoalan yg timbul di mnda budak2 dibawah umur.

A: ayah rokok 2 apa?
B: rokok 2 yg selalu ada kat mulut org 2.yg berasap2 tu.
A:best ke isap rokok??
B: ntah la nak oi. depa kata sedap ayah pon xtau.xpenah try lg.
A: (penoh tnda tanya)owh...........................

kadang2 ayah yg cmnie la buatkan anak nye akan terjebak dengan rokok. ok berbalik pada soklan boboi td, rokok adalah tembakau yg dibalut berbentuk silinder samada daripada kertas mahupun daripada pelbagai jenis daun berukuran antara 70mm hinnga 120mm dengan diameter 10mm berbeza mengikut negara. Rokok dibakar pada salah satu hujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup melalui mulut pada hujung yang lain.thumbsdown

hah tu baru dia punya maksud. sebenarnya rokok ada bnyak jenis. tp yg pling diketahui sekarang ada 2 jenis:
1. rokok bertapis
2. rokok x bertapis

korng tau x rokok bertapis ngan xbertapis 2 cm na???

ok kalau rokok brtapis nie dibuat daripada bahan sintetik pada bahagian yg akan dihisap n funtion nya sebagai filter or bhasa mudah nya penyaring nikotin. rokok bertapis nie mengandungi bahan seperti tar and nikotin yg rendah berbanding dengan rokok xbertapis.

kalau rokok yg xbertpis plak adalah yg sebalik nya. samaada dibalut dengan kertas surat khabar or A4 paper ataupon dibalut dengan daun. rokok bertapis plak mengandungi tar dan nikotin yg sngt tinggi dalam 20mg tar dan 4-6mg nikotin.(BANYAK NYE).

nie nak senaraikan jenis rokok yg ada kat malaysia nie:
MARLBORO- Manusia Akan Ramai Lagi Bila Orang Rogol Orang


PALL MALL -Pipi Ayang Lemah Lembut Membuat Abang Lemah Lutut

LM -Lelaki Macho(In old time ppl call it “Lawan Mahathir”)

ARDATH – Aku rela Diperkosa Asal Tidak Hamil

DUNHILL -Dunia Umpama Neraka Hidup Ibarat Layang Layang

ROTHMANS – Ramai Orang Telah Hilang Maruah Akibat Nafsu Syaitan

WINSTON – Wa ingat nak stim,tapi orang nampak

KENT -Kerana Engkau….Nafsu Terangsang

SAAT -Saat Aku Amat Terdesak

CAMEL -Ciuman Aku Membuat Engkau Lena

RAVE – Rokok Ada Vitamin E

SALEM -Saat Aku Lena Engkau Muncul

555 -Lima Lima Lima

banyak lg sebenarnya, kalu nak tulis kat entry nie xcukup kang. penat lak korg nak baca kang.
berhentila daripada menhisap rokok. berhentilah drpd membakar duit...

kandungan didalam sebatang rokok. Asap rokok mengandungi lebih kurang 4000 jenis bahan kimia beracun. Lebih kurang 63 dari bahan kimia di atas boleh menyebabkan barah.

Daripada 4000 bahan beracun dalam asap rokok, yang biasa dikenali adalah seperti berikut :

  • Tar (bahan untuk membuat jalan raya)
  • Ammonia (bahan dalam pencuci lantai)
  • Napthylamine (ubat gegat)
  • Arsenik (racun anai-anai)
  • Nicotine (bahan yang boleh mendatangkan ketagihan)
  • Kadmium (terdapat dalam bateri)
  • DDT (Ubat nyamuk)
  • Formaldehyde (untuk mengawet mayat)
  • Butane (gas yang boleh membunuh)
  • Methanol (Bahan pembakar untuk roket)
  • Hydrogen cyanide (racun)
  • Toluene (bahan pelarut)
  • Carbon Monoxide (gas beracun)

penyakit yg boleh dihidap ialah:
  • Penyakit saluran pernafasan: lebih 10-20 kali ganda
  • Barah paru-paru: lebih 10-15 kali ganda
  • Barah payudara: lebih 11 kali ganda
  • Barah hidung dan tekak: lebih 5-15 kali ganda
  • Barah mulut: lebih 3-15 kali ganda
  • Barah saluran makanan : lebih 4-5 kali ganda
  • Sakit Jantung: lebih 1.5-3 kali ganda
  • Barah Buah Pinggang: lebih 1.5-3 kali ganda
  • Ulser Perut: lebih 2 kali ganda
  • Angin Ahmar: lebih 2-3 kali ganda
wow!!!amazingkan.....bayangkan................(oh tidak!)





p/s: peringatan untuk diri sendri n orng len.
:face47:

3 comments:

  1. Lepas ni buat entry camne nak hentikan ketagihan merokok plak...

    ReplyDelete
  2. rokok memang membahayakan semua org.. grr

    ReplyDelete
  3. fatwa pun telah dikeluarkan yang merokok ini haram...

    jom singgah blog www.kisah-dan-kasih.blogspot.com kalau nak tukar angin baca cerita pendek.

    ReplyDelete

signature

fOlLoWeR aRe KiNg's AnD qUeEn